Vi har som finansieringsinstitut et medansvar for at bekæmpe økonomisk kriminalitet i vores samfund. Det indebærer, at vi skal kende og forstå vores kunder og deres ageren. Vi skal derfor kende dig som person, men også dit formål med at etablere et kundeforhold hos os og dit forventede brug af vores ydelser.
Vi er forpligtiget til at indhente diverse oplysninger om dig og din formue. Vi kan derfor efterspørge oplysninger og dokumenter såsom kopi af dit pas, kørekort, lønsedler, lejekontrakter, slutsedler mv. og stille dig en række spørgsmål om, hvordan du er tilkommet din formue.
Når vi stiller spørgsmålene, er det ikke, fordi vi mistænker dig for noget. Vi er dog pålagt at have et godt kendskab til alle vores kunder og vores kunders adfærd, så vi kan reagere, hvis der er noget, der ikke stemmer overens med vores kunders sædvanlige mønstre. Vi har fuld forståelse for, at det kan virke grænseoverskridende at skulle sende disse personlige oplysninger, men oplysningerne behandles fortroligt og er et vigtigt bidrag i den fælles indsats mod økonomisk kriminalitet.
Den nærmere lovregulering om vores forpligtelser findes i hvidvaskloven, som fastslår, at vi skal kende vores kunder og deres adfærd samt at spørge ind til vores kunders mønstre og behov.
Ønsker du at få yderligere information om reglerne og finde svar på de ofte stillede spørgsmål, kan du læse mere på Finanstilsynets hjemmeside.
Du er naturligvis også velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål.
FAQ
Vi har som finansieringsinstitut fokus på at bekæmpe økonomisk kriminalitet. Det kan vi kun, hvis vi kender vores kunder og vores kunders adfærd. Derfor er vi nødt til løbende at række ud til vores kunder for at få nye oplysninger og dokumenter samt for at sikre, at vores oplysninger er retvisende og opdaterede.
Ja, det er nødvendigt, at du besvarer vores spørgsmål og sender den dokumentation, vi efterspørger. Det vil give os de bedste forudsætninger for at passe på vores kunder og styrke indsatsen mod økonomisk kriminalitet.
Vi forstår godt, at det kan virke lidt voldsomt, at du skal sende oplysningerne, når det drejer sig om et lavt beløb. Vores forpligtelse til at have et godt kendskab til vores kunder er dog uafhængigt af beløbets størrelse, og vi er derfor nødt til at bede om oplysningerne uanset beløbets størrelse.
Vi skal sikre, at vores oplysninger er opdaterede og retvisende, og vi vil derfor jævnligt række ud til vores kunder for at sikre, at vi har de rigtige oplysninger på vores kunder.
Vi behandler altid dine informationer fortroligt. Du kan læse nærmere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger ved at trykke på dette LINK.
Nej, vi mistænker dig ikke for noget. For at vi kan reagere, hvis der sker noget uventet, er vi dog nødt til at kende vores kunder og vores kunders sædvanlige mønstre. På den måde kan vi reagere hurtigt og effektivt, hvis der sker noget usædvanligt.
Ja, alle finansieringsinstitutter og banker er underlagt de samme regler. Alle finansieringsinstitutter er derfor forpligtet til at stille spørgsmål til deres kunder om deres personlige forhold, deres økonomi mv.
Vi har alle et ansvar for at bekæmpe økonomisk kriminalitet, og det indebærer en fælles indsats fra såvel os som vores kunder. Vi har derfor en forventning om, at vores kunder også ønsker at bidrage til bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet ved at besvare vores spørgsmål og fremsende dokumentationen.
Indsatsen mod økonomisk kriminalitet vægtes meget højt, og hvis du ikke besvarer vores henvendelser, kan det derfor have betydning for dit fremtidige samarbejde med os.